Recept på Frallebullarna

De där goda frallebullarna jag gjorde för ett tag sedan... Jag gjorde dem idag igen. Sååå goda! Här kommer receptet för de som vill prova på att göra egna. Ni som inte vill är hjärtligt välkomna hit för att smaka på mina :)

  • 50 g jäst
  • 7 dl. mellanmjölk
  • 5,5 dl. havregryn
  • 14 dl. mjöl
  • 0,5 dl. socker
  • 0,5 msk salt
  • 125 g. rumsvarmt smör

Till pensling:

  • 1 ägg
  • Havregryn

Smula ner jästen i en bunke eller hushållsassistenten. Lös upp den med ca. 1 dl. av mjölken. Värm resten av mjölken till sisådär fingervarmt. Häll den över havregrynen som du mätt upp i en bunke och låt detta stå och svälla i ca. 10 minuter. När dessa väntans långa minutrarna har gått häller du över havresörjan i den upplösta jästsörjan. Häll i de andra ingredienserna där också och sen är det bara till att börja jobba ihop det hela till en smidig deg. När du är nöjd, pudra över lite mjöl och täck med en handduk för att jäsa i 30 minuter.
Dags för andra halvlek. Ut med degen och kavla den till en rektangel (lite mindre än en långpanna) och ca. 1 cm. tjock. Skär i lagom stora bullrutor eller rektanglar eller vad som önskas och lägg dem i samma ordning som de låg nyss på ett smort bakplåtspapper i långpannan. Förra gången gjorde jag bara en långpanna, då blev de ganska höga. Denna gången gjorde jag två långpannor och de blev lite tunnare och några fler ;) Jag gillade bäst omgång två men det är ju upp till var och en. När du är nöjd, täck med handduk, jäs i 30 minuter.
Tredje halvlek (?) Pensla med ett uppvispad ägg och strö på rikligt med goda havregryn. Tjoff in i ugnen som du redan innan har ställt på 225 grader. Där inne ska de stå i ca. 10 minuter. Ut med dem, låt de svalna lite och ät dem nybakta med precis vad du vill, tex smör och honung och te =)
De går alldeles utmärkt att frysa in!!

Här har vi dem igen, gobullarna =)


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Tackar ödmjukast för receptet. Jag ska definitivt prova detta!

2010-03-04 @ 16:42:03
Postat av: Amanda

Dem ser verkligen så extremt goda ut! Mmmm :D

2010-03-04 @ 16:42:58
Postat av: Martina

Dom ser verkligen jättemumisa ut!

2010-03-04 @ 21:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0